De OASE staat voor Onthaasting, Afstemming, Scholing en Ervaring.
Deze OASE-elementen worden gevoed door 4 smaakmakers. Deze smaakmakers zijn terug te voeren op de drie eeuwenoude en beproefde kloosterpijlers ‘bidden’, ‘werken’ en ‘leren’. We hebben er met ‘spelen’ een vierde smaakmaker aan toegevoegd, om zo de meer passieve smaakmakers (bidden, leren) in balans te brengen met de meer actieve smaakmakers (werken en spelen).
De OASE is een plek waar je zowel passief als actief kunt zijn, afhankelijk van en in combinatie met de event(je)s.
Hieronder worden de 4 smaakmakers verder uitgewerkt.

Bidden
De smaakmaker ‘bidden’ geeft ruimte aan de opheffing van het zogenaamde ‘Westerse transcendentietekort’: de hemel mag weer zijn zoals die is. Open, uitgestrekt, vol geheimen die ons worden geschonken om te worden geproefd en gezien.
Deze smaakmaker kan het volgende inhouden:
– Bidden
– Rusten en stil zijn
– Contemplatie en meditatie
– Wandelen rond de kapel en de Eemlandhoeve
– Natuurobservatie op 8,5 meter hoogte in de kapel
– Bekijken en overdenken van kunst
– Zingen en luisteren naar muziek, elkaar en God.
Werken
De smaakmaker ‘Werken’ geeft ruimte aan mensen die graag de handen uit de mouwen steken.
In de OASE is dit werk vooralsnog toegespitst op:
– Het project Randakker. In samenwerking met De AZC Amersfoort en de Voedselbanken van Amersfoort en Bunschoten, is een gedeelte van het land beschikbaar gesteld voor de verbouwing van gezond en op biologisch wijze geteeld voedsel, voor mensen met een kleine portemonnee.
Een gedeelte van het Team Eemvallei Oase focust zich op dit prachtige werk. We wijden een aparte pagina aan dit project.
Leren
De smaakmaker ‘Leren’ geeft ruimte aan onderwijs, een van de mooiste en noodzakelijkste zaken in het leven. De bijbelse koningen en profeten zeiden niet voor niets: ‘Het volk gaat door gebrek aan kennis ten onder’, en: ‘Een volk zonder visie verwildert.’
Je kunt denken aan de volgende activiteiten:
– Lezingen over gezond geloof en geloofwaardige spiritualiteit
– Reflecties op onze samenleving rond voedsel, klimaat, natuurherstel.
– Proefondervindelijk leren en aanschouwelijk onderwijs, bijvoorbeeld in de vorm van bibliodrama en natuurlessen
– Theatercolleges
– Bijbels onderwijs via verhalen, wijsheidsteksten, wetsteksten, voedselwetten, liederen, enz.
– Leren door rituelen
Spelen
De smaakmaker ‘Spelen’ geeft ruimte aan onze kinderlijke verwondering, aan sport, spel, dans, en andere vormen van lichamelijke en creatieve activiteiten, individueel of in teamplay.
Deze smaakmaker geeft ook smaak aan de andere drie smaakmakers. ‘Spelend bidden’, ‘spelend werken’ en ‘spelend leren’ zijn op vele creatieve manieren in en aan te vullen.